دنبال کننده ها

۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

254- مأمور مخفی ژاپنی Secret Agent of Japan


254- مأمور مخفی ژاپنی

مأمور مخفی ژاپنی                Secret Agent of Japan
کارگردان: اروینگ پیچل
فیلمنامه: جان لارکین
فیلمبردار: لوسین آندریو
بازیگران: پرستن فاستر – لین بری - نول مدیسن – استیو گری – جنیس کارتر – کورت کاچ
۱۹۴۲ فاکس قرن بیستم – سیاه و سفید – ۷۲ دقیقه

آمریکایی بدنام، بانل (فاستر) که پیشینه ای مبهم دارد و در کشورش مورد پیگرد قانونی ست، در شانگهای، کافه ای را اداره می کند. او درمی یابد که شبکۀ جاسوسی ژاپنی ها از کافۀ او به عنوان پایگاهی امن  برای تبادل پیام های رمز استفاده می کنند. میهن دوستی او باعث می شود نسبت به این موضوع بی اعتنا نباشد و خطر کند. او ناچار می شود به دختری کافه نشین (بری) که ادعا می کند مامور مخفی انگلیس است اعتماد کند...

این فیلم ردۀ B که چند ماه زودتر از کازابلانکا به نمایش در آمد، وجوه تشابهی با آن دارد. تنها یک روز پس از بمباران بندر پرل هاربر توسط قوای ژاپن در هفتم دسامبر ۱۹۴۱، داریل زانوک، مدیر کمپانی فاکس قرن بیستم، از عوامل اجرایی خود خواست فیلمی در این خصوص بسازند و به این ترتیب نخستین فیلم ضد ژاپنی سینمای آمریکا ساخته شد که تریلری جاسوسی ست. از دیگر فیلم های ضد ژاپنی هالیوود در دوران جنگ، می توان به از میان اقیانوس آرام (هیوستن و شرمن – ۱۹۴۲) و خون روی خورشید(لوید – ۱۹۴۵) اشاره کرد. 


                                            ********************

لین بری (۱۹۱۳– ۱۹۸۹) نخستین بار در ۱۹۳۳ جلوی دوربین رفت. اما اوج درخشش وی در دهۀ ۱۹۴۰ بود؛ با فیلم هایی مثل ما سریع می رویم (مک گان)، ماه روی شانه اش (ورکر – ۱۹۴۱)، متظاهر کامل(ری مکری – ۱۹۴۱)، شاهین غلبه می کند (رایس – ۱۹۴۲)، احمق باشکوه (والتر لانگ – ۱۹۴۲)،مأمور مخفی ژاپنی (پیچل - ۱۹۴۲)، تامپیکو (مندس - ۱۹۴۴)، پل سن لوئیس ری (لی – ۱۹۴۴)،ضربۀ روحی (ورکر – ۱۹۴۶)، شبانه (مارین – ۱۹۴۶) و آقای ناشناس شگفت انگیز (ورهاوس – ۱۹۴۸).

             
                                                             

هیچ نظری موجود نیست: