دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

280- مردی که به خودش کلک زد The Man Who Cheated Himself


280- مردی که به خودش کلک زد

مردی که به خودش کلک زد                The Man Who Cheated Himself
کارگردان: فلیکس فیست
فیلمنامه: ستون میلر و فیلیپ مک دونالد (بر اساس داستانی از ستون میلر)
فیلمبردار: راسل هارلان
موزیک: لوئیس فوربس
بازیگران: لی جی کاب – جین وایت – جان دال – لیزا هوارد - هارلان وارد - تیتو وولو
۱۹۵۰ فاکس قرن بیستم – سیاه و سفید – ۸۱ دقیقه

زنی دو دوزه باز و دمدمی مزاج به نام لوئیس فریزر (وایت) پس از آنکه به خیانت همسرش پی می برد، او را  به ضرب گلوله به قتل می رساند و با خاطری آسوده به سراغ پلیس فاسدی به نام اد کالن (کاب) می رود تا به کمک او نشانه های جنایت را محو کند. وقتی سرانجام جنازه پیدا می شود، کالن از طریق اعمال نفوذ، مأمور رسیدگی به موضوع می شود. اما در واپسین لحظات، برادر کوچکترش، اندی (دال) را نیز که پلیسی درست کار و با انگیزه است، با وی همراه می کنند...

                                   
                                         **********************

جان دال (۱۹۱۸– ۱۹۷۱) با نام جان دال تامسن در نیویورک متولد شد. در نیمۀ دهۀ ۱۹۴۰ با نقش آفرینی در نمایشی کمدی به نام "روت عزیز" به شهرت رسید. این نمایش ۶۸۰ بار در برادوی به صحنه رفت. او طی سال های بعد کار تئاتر را دنبال کرد؛ از جمله در نمایش "دستکش قرمز" (۱۹۴۸) و "وارثه" (۱۹۵۰) که این دومی سال قبل از آن توسط ویلیام وایلر به فیلم برگردانده شده بود و مونتگمری کلیفت و الیویا دهاویلند بازیگران آن بودند.
حضور دال در سینما با موفقیت آغاز شد. در ۱۹۴۵ او با نخستین فیلمش، ذرت سبز است (راپر)در کنار بتی دیویس قرار گرفت و توانست کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش دوم شود. امروز بیش از هر فیلم دیگری، دال با طناب (هیچکاک – ۱۹۴۸) و جنون اسلحه (لوئیس – ۱۹۴۹) به یاد می آید. او گزیده کار بود و در مجموع، تنها در هشت فیلم ظاهر شد. البته در تلویزیون نیز فعال بود. فیلم های دیگر او عبارتند از: چیزی در باد (پیچل – ۱۹۴۷)، قسمت دیگر جنگل (مایکل گوردون – ۱۹۴۸)، اسپارتاکوس (کوبریک – ۱۹۶۰) و آتلانتیس، اقلیم گم شده (پال – ۱۹۶۱).

                      

هیچ نظری موجود نیست: