دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

307- سرقت بزرگ The Big Steal


307- سرقت بزرگ

سرقت بزرگ          The Big Steal
کارگردان: دان سیگل
فیلمنامه: جرالد دریسن آدامز – دنیل مین وارینگ (بر اساس داستانی از ریچارد وارم سر)
فیلمبردار: هری وایلد
موزیک: لی هارلاین
بازیگران: رابرت میچم – جین گریر – ویلیام بندیکس – پاتریک نوولز - رامون ناوارو - دان آلوارادو
۱۹۴۹ R.K.O  - سیاه و سفید -  ۷۱ دقیقه

رابرت میچم در نقش یک نظامی آمریکایی ظاهر می شود که متهم به سرقت شده و برای اثبات بی گناهی، به ناچار راهی مکزیک می شود تا سارق اصلی را بیابد و این در حالی ست که خلافکاری قلدر و آزمند با بازی بندیکس، گمان می کند پول ها نزد میچم است و قصد زورگیری دارد. میچم و دوست دخترِ قال گذاشته شدۀ سارق (گریر) به دنبال سارق، و بندیکس در پی میچم...

رابرت میچم و جین گریر از افسون فیلم پیشین خود، از درون گذشته بی بهره اند. سکانس درگیری نهایی و سرنوشت ساز ماجرا سست و بی مایه از کار درآمده و ضعیف ترین بخش فیلم است. از اندک لحظات جالب فیلم می توان به قسمتی اشاره کرد که میچم نزد یک بازرس مکزیکی به دشواری با زبان اسپانیایی سخن می گوید و بازرس پاسخ او را به انگلیسی می دهد.

                                                  
                                                         ********

جین گریر (۱۹۲۴– ۲۰۰۱) در واشینگتن به دنیا آمد. ابتدا خوانندۀ یک گروه موسیقی بود. در ۱۹۴۵ با پشتیبانی هوارد هیوز راهی هالیوود شد و همکاری خود را با کمپانی RKO آغاز کرد. دوران اوج او کوتاه بود (۱۹۴۶ تا ۱۹۵۱). حضورش در تلویزیون از ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۰ ادامه داشت. دو بار ازدواج کرد و صاحب سه فرزند از همسر دومش شد. بر اثر سرطان در لس آنجلس درگذشت. ماندگاری گریر در سینما بیشتر به دلیل بازی در نقش یکی از نمونه ای ترین فَم فتال های سینمای نوآر در شاهکار ژاک تورنر، از درون گذشته(۱۹۴۷) است. برخی از فیلم های او عبارتند از:
تصمیم ساعت دو (آنتونی مان – ۱۹۴۵)، رسوایی های جرج وایت (فیست – ۱۹۴۵)، دیک تریسی(برک – ۱۹۴۵)، دستاویز شاهین (ری مکری – ۱۹۴۶)، پس از غروب (برک – ۱۹۴۶)، موطلایی حصیری (آنتونی مان – ۱۹۴۶)، آنها به من اعتماد نخواهند کرد (پیچل – ۱۹۴۷)، سندباد بحری(والاس – ۱۹۴۷)، ایستگاه غرب (لنفیلد – ۱۹۴۸)، سرقت بزرگ (سیگل – ۱۹۴۹)، هم نشین او(کرامول – ۱۹۵۱)، اکنون در نیروی دریایی هستی (هاتاوی – ۱۹۵۱)، تو به جای من (دان وایس – ۱۹۵۲)، زندانی زندا (تورپ – ۱۹۵۲)، جست و جوی نومیدانه (لوئیس – ۱۹۵۲)، دلقک (لنرد – ۱۹۵۳)، میان نخل های سرپناه (گولدینگ – ۱۹۵۳)، فرار به سوی خورشید (بولتینگ – ۱۹۵۶)، مرد هزار چهره (پونی – ۱۹۵۷)، جایی که عشق رفته است (دمیتریک – ۱۹۶۴)، بیلی (دان وایس – ۱۹۶۵)، تشکیلات (فلین – ۱۹۷۳)، به رغم همۀ موانع (هکفورد – ۱۹۸۴)، فقط میان دوستان (برنز – ۱۹۸۶)، خانوادۀ بلاواسطه (جاناتان کاپلان – ۱۹۸۹) و دوست خوب (کارل آرمسترانگ – ۱۹۹۶).  

                            

هیچ نظری موجود نیست: