دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۵, چهارشنبه

313- تبهکار (1951) The Hoodlum


313- تبهکار (1951)

تبهکار           The Hoodlum
کارگردان : ماکس ناسک
فیلمنامه : سم نیومن و نت تنچاک
فیلمبردار : کلارک رمسی
موزیک : دارل کالکر
بازیگران : لارنس تیرنی – آلن رابرتس – مارجری ریوردان – آنجلا استیونس – لیزا گولم – ادوارد تیرنی
۱۹۵۱ مونارچ  فیلم –  سیاه و سفید -  ۶۱ دقیقه

مجرم سابقه دار (لارنس تیرنی)  پس از پایان دوران محکومیت از زندان آزاد می شود و نزد خانواده اش بازمی گردد، اما دوباره رفتار خلافکارانه ای در پیش می گیرد...
نقش برادر شخصیت اصلی را ادوارد تیرنی، یکی از برادران لارنس تیرنی به عهده دارد.

            
                                                      **********

لارنس تیرنی (۱۹۱۹– ۲۰۰۲) در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. پدرش افسر پلیس بود و اصلیتی ایرلندی/آمریکایی داشت. پس از تحصیل در رشتۀ ورزش در کالج منهتن، لوله کش و کانال ساز شد. چند بار شغل خود را تغییر داد. در ۱۹۴۳ هنگامی که تئاتر اجرا می کرد، توسط مسئولان RKO کشف و به خدمت گرفته شد. پیشنهاد بازی در فیلم در بار انداز (کازان – ۱۹۵۴) را چون از دستمزدش راضی نبود به سادگی رد کرد؛ نقشی که بعد، برای راد استایگر جایزۀ اسکار را به ارمغان آورد. طی دهۀ ۱۹۶۰ بیشتر در تلویزیون حضور داشت. برادر کوچکترش، اسکات بریدی نیز بازیگر سینما و تلویزیون بود. هیچگاه ازدواج نکرد. بر اثر ذات الریه در لس آنجلس درگذشت.     
لارنس تیرنی با صدایی بم و خشدار و چهره ای سرد و آنتی پاتیک، بازیگری ایده آل برای ایفای نقش گنگستر های پرخاشگر و سنگدل بود. از بدنامان هالیوود به شمار می رفت و زندگی شخصی ناآرامی داشت. چندین بار به دلیل ستیزه جویی و زد و خورد مستانه توبیخ شد. بنا به گزارش "نیویورک تایمز" تا ۱۹۵۸ پنج بار در نیویورک و شش بار در کالیفرنیا به دلایل گوناگون بازداشت شده بود که تنها در یک مورد، سه ماه را در زندان گذراند. در ۱۹۷۵ در پی خودکشی دختری ۲۴ ساله، مورد بازجویی قرار گرفت. در ۱۹۹۱ رفتار جنجال برانگیزش در پشت صحنۀ سریال پرطرفدار سینفلد، تهیه کننده را واداشت تا از ادامۀ حضور او جلوگیری کند. گردآوری زندگینامۀ وی به علت آشفتگی حال و روزش و عدم همکاری با نگارنده رها شد. برخی از فیلم های او عبارتند از:
دیلینجر (ناسک – ۱۹۴۵)، قدم به قدم (فیل راسن – ۱۹۴۶)، سن کوئنتین (داگلاس – ۱۹۴۶)، سفر به پناهگاه (فیست – ۱۹۴۷)، قاتل مادرزاد (وایز – ۱۹۴۷)، نگهبان شخصی (فلایچر – ۱۹۴۸)،اخاذی (پِونی – ۱۹۵۰)، بکش یا بمیر (ناسک – ۱۹۵۰)، قفس فولادی (دانیگر – ۱۹۵۴)، جنگل زنانه(وسوتا – ۱۹۵۵)، آواز در تاریکی (ناسک – ۱۹۵۶)، قاتل بدون چهره (دوریگو – ۱۹۶۸)، سگ های سگدانی (تارانتینو – ۱۹۹۲)، سرخ (گور – ۱۹۹۳) و اشتیاق فرانسوی (جولی دیویس – ۱۹۹۴).

                          


هیچ نظری موجود نیست: