دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

352- آن


352- آن

آن      It
کارگردان: کلارنس باجر – جوزف فون استرنبرگ
فیلمنامه: هوپ لارینگ – لوئیس لایتن – جرج ماریون (براساس داستانی از الینور گلین)
فیلمبردار: کینلی مارتین
بازیگران: کلارا بو – آنتونیو موره‌نو -  ویلیام آستین – پاتریشیا بانر – الینور گلین – گری کوپر
۱۹۲۷ پارامونت – صامت – سیاه و سفید – ۷۲ دقیقه

فروشنده‌ی پوشاک(بو) با برنامه‌ریزی هدفمند سعی دارد مالک ثروتمند فروشگاه(موره‌نو)، مردی عیاش و برخوردار از جاذبه‌های ویژه را تور‌کند و در این فرایند از یاری رصد‌گرانه‌ی یک دوست(آستین) نیز بهره‌مند است...   

دریافت بسیاری از تماشاگران از نام فیلم ، باتوجه به نمادها و درونمایه‌ی آن ترکیبی کنایی به معنایگیرایی ج...ن...س...یِ فراوان بود و این برداشت موجب شد واژه‌ی it در مفهوم مَجازی در مکالمات روزمره‌ وارد و تا مدت‌ها به ‌کار‌گرفته ‌شود. نویسنده‌ی داستان کوتاه it این ‌تلقی را نادرست خواند ولی هیچگاه به‌ طور دقیق اشاره نکرد که منظورش از این " آن" به ‌واقع چه بوده ‌است. تناقض‌گویی‌های او نیز این گمان را دامن‌زد.
حلقه‌های نگاتیو این فیلم بیش از سه دهه ناپدید بود تا اینکه در دهه‌ی ۱۹۶۰ در منطقه ای در پاراگوئه پیدا شد. در سال ۲۰۰۱ به دلیل اندوخته‌ی زیبایی‌شناسانه‌ی فیلم در نمایش فرهنگ عامه در برهه‌ای از سده‌ی بیستم در زمره‌ی فیلم‌های برگزیده‌‌ برای ثبت ملی* قرار‌گرفت.
گری کوپر جوان در نقش خبرنگار روزنامه، حضوری کوتاه دارد. از بخش‌های به یادماندنی فیلم می‌توان به سکانس پارک سرگرمی کانی آیلند اشاره کرد که در فیلمی از هارولد لوید به نام اسپیدی (وایلد - ۱۹۲۸) از آن الگوبرداری شد.

-------------------------------
* National Film Registry 
    

                     
     

هیچ نظری موجود نیست: