دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

373- او را به خدا بسپار Leave Her to Heaven


373- او را به خدا بسپار

او را به خدا بسپار            Leave Her to Heaven
کارگردان: جان استال
فیلمنامه: جو سوئرلینگ (بر اساس داستانی از بن ایمز ویلیامز)
فیلمبردار: لئون شامروی
موزیک: آلفرد نیومن
بازیگران: کورنل وایلد – جین تیرنی – جین کرین – وینسنت پرایس – مری فیلیپس – ری کالینز – جین لاکهارت
۱۹۴۵ فاکس قرن بیستم – رنگی - ۱۰۵ دقیقه

آشنایی ریچارد هارلندِ نویسنده (وایلد) با دختری از طبقبه‌ی فرادست به نام الن برنت (تیرنی) در کوپه‌ی قطار به ازدواج آنها می‌انجامد. رفته‌رفته نشانه‌هایی از آشفتگی روانی در الن پدیدار می‌شود و در برابر هرچیز و هرکس که اشتیاق و مهربانی همسرش را برانگیزد واکنش نشان می‌دهد؛ ازجمله نویسندگیِ ریچارد، برادر معلول او و حتی فرزند هنوز به دنیا نیامده‌ی خودشان. از سوی دیگر، ریچارد که از این نابسامانی به‌تنگ‌آمده، به خواهر کوچکتر الن (کرین) گرایش می‌یابد...

همه‌ی فیلم به جز آغاز و پایان آن در فلشبک می‌گذرد. بازی وینسنت پرایس در نقش دادستان، با آوایی استوار و شکوهمند، سکانس دادگاه را بیشتر شنیدنی کرده است. غرق شدن برادر نوجوان ریچارد در دریاچه و بی‌اعتنایی سنگدلانه‌ی الن‌ که او را وامی‌نهد تا جانش برآید، تکان‌دهنده است.
 جین تیرنی در نقش زنی ویرانگر عالی‌ست و کاراکتری ماندگار هم‌ارز لارا خلق می‌کند. او برای این فیلم (او را به خدا بسپار) کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر زن سال شد که البته در رقابت با جون‌ کرافورد ناکام ماند. فیلم  از نظر گسترش و چیرگی حس ناامنی، التهاب نهفته و خشونت پنهان در رده‌ی آثار جوزف لوزی، کلود شابرول و رنه کلمان قرار می‌گیرد. موسیقی آلفرد نیومن در فضاسازی نقش به‌سزایی دارد. لئون شامروی (فیلمبردار اثر) برای همین فیلم جایزه‌ی اسکار گرفت.

  

هیچ نظری موجود نیست: