دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

382- ساعت بزرگ The Big Clock


382- ساعت بزرگ

ساعت بزرگ         The Big Clock
کارگردان: جان فارو
فیلمنامه: جاناتان لتایمر (بر اساس داستانی از کنت فیرینگ)
فیلمبردار: دنیل فپ – جان سایتس
موزیک: ویکتور یانگ
بازیگران: ری میلاند – چارلز لاتن – مورین او سالی ون – جورج مک ردی – ریتا جانسن – السا لنکستر
۱۹۴۸ پارامونت – سیاه و سفید – ۹۵ دقیقه

جانوت (لاتن) مدیر روزنامه‌ی پرمخاطب و شخصیت برجسته‌ی دنیای مطبوعات، معشوقه‌ی خود را به دلیل بدگمانی و حسادت به قتل می‌رساند. سپس با کمک کارگزارش و با مهندسیِ صحنه‌ی جرم، فرد دیگری را گناهکار جلوه می‌دهد؛ مردی که همان شب، چند ساعت قبل‌تر، به‌طور پنهانی مدتی را با مقتول گذرانده و هیچ‌کس نمی‌داند که او  یکی از دستیاران جانوت به نام استراد (میلاند) بوده‌است. جانوت، استرادِ از همه‌جا بی‌خبر را به پژوهش وامی‌دارد تا قاتل را پیش از کاراگاهان شناسایی کند. استراد به‌زودی درمی‌یابد دارد دنبال خودش می‌گردد...

ساعت و زمان در این فیلم نقش تکرار شونده و مهمی دارند. به جز ساعتی که جانوت به آن عشق می‌ورزد، وسیله‌ای که با آن قتل را مرتکب می‌شود نیز یک ساعت فانتزیِ آفتابی‌ست. همه‌ی ماجرای فیلم هم به‌شکل فلشبک در ذهن میلاند در حالی مرور می‌شود که او در پس یک ساعت بزرگ پناه گرفته‌است.
چارلز لاتن برترین و مورین اوسالی‌ون ضعیف‌ترین بازیگران فیلم هستند. اوسالی‌ون همسر کارگردان فیلم بود. میا فارو – بازیگر سرشناس - یکی از هفت فرزند آنهاست. بازیگر دیگر فیلم السا لنکستر نیز همسر چارلز لاتن بود.
ری میلاند شخصیت قهرمان/ قربانی را که در وزارت ترس (لانگ – ۱۹۴۴) ارائه کرده بود، بازمی‌آفریند.پیرنگ طنز آلود فیلم از پرداخت متناسب و هوشمندانه‌ای برخوردار است.


هیچ نظری موجود نیست: