دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۱, شنبه

452- وزارت ترس Ministry of Fear


452- وزارت ترس

وزارت ترس         Ministry of Fear
کارگردان: فریتس لانگ
فیلمنامه: استون میلر (بر اساس داستانی از گراهام گرین)
فیلمبردار: هنری شارپ
موزیک: میکلوش روشا – ویکتور یانگ
بازیگران: ری میلاند – مارجری رینولدز – دان دوریا – هیلاری بروک – پرسی وارام
۱۹۴۴ پارامونت – سیاه و سفید - ۸۶ دقیقه

در کوران جنگ‌جهانی‌دوم، استفان‌نیل‌(میلاند) که از آسایشگاه بیماران روانی ترخیص شده، در گردابی از آشوب و دسیسه گرفتار می‌آید و رویاروی شماری از جاسوسان نازی قرار می‌گیرد که در لندن فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند...

استفان کمی دیر درمی‌یابد که نباید چیزی را باور کند. وصف کابوس‌گونۀ لانگ از عرصۀ زندگی زیر بمباران بی‌امان چنان دهشت‌انگیز است که ماندن در تیمارستان پسندیده‌تر از پرسه‌زدن در ‌‌‌شهر به‌نظرمی‌رسد. از دید استفان هیچ پدیده‌ای - از شخصیت‌ها گرفته تا زمان و مکان و اشیاء - آن چیزی نیست که انتظار می‌رود باشد.
از سکانس های به‌یادماندنی فیلم می‌توان به کوپۀ قطار اشاره کرد که پیرمرد نابینانما سربزنگاه با چوبدست بر سر میلاند می‌کوبد و با چالاکی شگفت‌آوری می‌گریزد؛ عصایی که در یک دَم کارکرد چماق را پیدا می‌کند. از دیگر نماهای فراموش نشدنی فیلم صحنه‌ای‌ست که دان دوریا با یک قیچی بزرگ – شبیه قمه - شماره تلفن می‌گیرد (بجای بکارگیری انگشت نشانه). دوریا سه‌بار در سه‌نقشِ به‌ظاهر گوناگون زهر خود را در کام استفان می‌نشاند. او حتی دو بار می‌میرد!  این حال‌وهوای  مالیخولیایی نشانۀ گرایش لانگ از اکسپرسیونیسم محض به آمیخته‌ای از اکسپرسیونیسم و سوررآلیسم بوده است.   


هیچ نظری موجود نیست: