او در شب قدم زد He Walked By Night
کارگردان: آنتونی مان (بدون ذکر نام در عنوان بندی) - آلفرد ورکر
فیلمنامه: جان هیگینز – کرین ویلبر (براساس داستانی از کرین ویلبر)
فیلمبردار: جان آلتون
موزیک: لیونید راب
بازیگران: ریچارد بیسهارت – اسکات بریدی – روی رابرتس – جک وب – ویت بیسل
۱۹۴۸ ایگل لاین فیلمز – سیاه و سفید - ۷۹ دقیقه
دزد کارآزموده (بیسهارت) هنگام دستبردِ شبانه به یک دکان در لسآنجلس، کنجکاویِ نابهنگامِ (!) گشت شهربانی را تاب نمیآورد و سرسختیِ پاسبان یکدنده را با گلوله پاسخ میدهد و خانوادهای را داغدار میکند. به دنبال این رویداد، تلاش گستردۀ مأموران برای شناسایی و دستگیری مجرم آغاز میشود...
این فیلم مستندنما برپایۀ ماجرای واقعیِ یک پروندۀ جنایی، با همکاری اف. بی. آی. جلوی دوربین رفت و فرایند عملیات پلیس در آن بازسازی شد: دریافت نخستین گزارش، پیامرسانی به یگانهای کشیک، گسیل نیرو، گفتوگو با مردم کوی و برزن، عکسبرداری و انگشتنگاری در صحنۀ جنایت، و نیز چهرهنگاریِ گامبهگام بهروش آزمونوخطا با بَرازش چندین تصویر که هریک نشانگر بخشی از چهره است. و پایش همزمان تکتک نمونههای ترکیب شده از سوی شاهدان، بررسی سوابق توسط کارآگاهان، سپس تلهگذاری و...
شگردهای تبهکارانه هم بازسازی شد؛ از دگرگونی یا پوشاندن رخ گرفته تا گریز از راههای ناهموار و کمپهنا و سخت همچون لبۀ آبراهه و دالانهای تنگ و تاریک و تودرتو و گذر از بازدارندهها به مانند آنچه در فیلم مرد سوم دیده شد. این دو فیلم کمابیش همزمان ساخته شدند (نیمۀ دوم سال ۱۹۴۸)، ولی نمیتوان گفت "حتماً یکی از دیگری الگو گرفته." چون تیم سازندۀ مرد سوم در وین کار میکردند و این دوری را با در نظر گرفتن انگارههای رسانهای و فناورانۀ آن زمان میتوان گسست ارتباط مؤثر پنداشت؛ وانگهی ردۀ "ب" بودن فیلم او تا شب قدم زد پشتوانۀ نوآوری و خودبسندگی آن بوده است.
تصاویر سیاه و سفید آلتون افسونگر و بیهمتاست و فضاسازی فیلم، بیشتر برپایۀ آن استوار است. روی مارتین(بیسهارت) به سانِ جفکاستلو در سامورایی (ملویل- ۱۹۶۷) تنهایی رازآلود و شگفتی دارد و همدمش یک جانور است (سگ). و باز مانند جف، هنگامی که تیر میخورد، به لانه میخزد و درمانگر خویش میشود. او اما در آیین مرگ با کاستلو همداستان نیست و تا واپسین دم برای زندهماندن تقلا میکند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر