دنبال کننده ها

۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

230- داستان پلیس Flic Story


230- داستان پلیس

داستان پلیس          Flic Story  
کارگردان : ژاک دوره
فیلمنامه : آلفونسو بودارد – ژاک دوره (بر اساس اتو بیوگرافی روژه بورنیچ)
فیلمبردار : ژان ژاک تاربس
موزیک : کلود بولینگ
بازیگران : آلن دلون – ژان لویی ترینتیان – ریناتو سالواتوره – کلودین آگر – ماریوس بیراد – ماریو دیوید
۱۹۷۵ ایتالیا و فرانسه – ۱۰۷ دقیقه

افسر پلیس روژه بورنیچ (دلون) مامور رسیدگی به جنایتی می شود که در جریان سرقت از یک بانک روی داده و طی آن یک مامور پلیس به قتل رسیده. نشانه ها او را مقابل باند دزدان مسلح و رئیس گروه، امیل بوسون (ترینتیان) قرار می دهد...

فضاسازی فیلم به لحاظ پیاده کردن عناصر بصریِ دهۀ ۱۹۴۰ در خور توجه است و تاکید روی رنگ های گرم در صحنه آرایی و طراحی لباس به حدی است که می توان آن را نقطۀ مقابل فیلم یک پلیس (ملویل – 1972) با آن حال و هوای افسرده و یخ کرده و خاکستری اش دانست.
داستان پلیس در برخی موارد نسبت به چارچوب ها و انگاره های شناخته شدۀ فیلم های پلیسی سینمای کلاسیک پایبند است و در برخی نیست. مثلا رابطۀ مبتنی بر تحکم و بازخواست دلون توسط مافوقش که مدام او را استنطاق می کند، در نمونه های کلاسیک بیشتر از نوع برحذر داشتنِ کارآگاه خصوصی یا مامور پلیس توسط همکاران، دوستان یا رؤسا بود . به عنوان نمونه : کلنجار سم اسپید با همکاران سابقش در شاهین مالت (هیوستن - ۱۹۴۱)، دلسوزی های دوست مایک همر برای جلوگیری از ورود او به پرونده ای جنایی در من هیئت منصفه ام (۱۹۵۳) و کشمکش گلن فورد با رئیسش در تعقیب بزرگ (لانگـ ـ۱۹۵۳).
از موارد دیگر می توان به حضور یک زنِ همراه در گروه تبهکاران اشاره کرد؛ با این تفاوت که در نوآرهای کلاسیک این زن غالبا فتان و مرگ آفرین بوده مثلا: ویرجینیا مایو در التهاب (والش – ۱۹۴۹) یا مری وینزور در قتل (کوبریک - ۱۹۵۶). اما این بار با برقراری رابطه ای نَسَبی از نوع خواهر– برادری بین این زن و یکی از اعضای گروه و فِقدان مایه های جنسیتی، فَم فتالیسم نیز رنگ باخته است . از طرف دیگر، خیانت به عنوان تم اصلی در بسیاری فیلم نوآرها با محوریت سرقت، این بار هم بر داستان فیلم سایه افکنده و تغییر چندانی در پرداخت سینمایی این مفهوم نمی بینیم . شخصیت بورنیچ با بازی آلن دلون نقیض رفتاریِ کارآگاهان یا پلیس های خشن و هنجارشکنی چون مایک همر یا هری کالاهان را به نمایش می گذارد و در نهایتِ آرامش و پایبندی به اصول انجام وظیفه می کند. این فیلم در ایران با نام بازی با آتش نمایش داده شده است.



هیچ نظری موجود نیست: