211- راه میانبر
راه میانبر Detour
کارگردان: ادگار جی. اولمر
فیلمنامه: مارتین گلداسمیت
فیلمبردار: بنیامین کلاین
موزیک: لئو اردودی
بازیگران: تام نیل – آن سویج – کلودیا دریک – ادموند مکدانلد – تیم رایان - استر هوارد
۱۹۴۵ PRC - سیاه و سفید - ۶۸ دقیقه
اَل رابرتس (تام نیل) درمانده و پریشان در کافهای پست، سرگذشت ناگوار خود را به یاد میآورد: اینکه پیانیست یک رستوران بوده، در راه کالیفرنیا برای رفتن پیش نامزدش، سوار خودروی یک مرد پولدار شده، اندکی بعد ناخواسته آن مرد را به کشتن داده. سپس به زنی ولگرد بنام ورا (سویج) برخورده که به گفته خودش به درد بیدرمان و ناشناختهای گرفتار بوده و بزودی میمرده است. ال او را با خود همراه کرده و به دردسر بزرگتری افتاده. ورا از گذشتۀ ال به طرزی شهودی آگاه بوده. خودروی مقتول را بیدرنگ بازشناخته و از ال باجخواهی کرده است. پس از کشمکشی فرساینده، ال باز هم تصادفی و بیاراده اینبار سببساز مرگ ورا شده و اینک در کافۀ بین راه، مات و مبهوت، چشمبهراه شهربانان است تا بیایند و دستگیرش کنند. انتظار او زیاد طول نمیکشد.
سرگذشت ال رابرتز، مردی که تقدیر او این بود که در نکبت غوطهور شود. این نوآر ردۀ B را میتوان کابوسی مصور پنداشت. ورا مانند عنکبوت دور ال تار میتند و او را آزار میدهد. آن سویج در نیمۀ دهۀ ۱۹۴۰ در چند فیلم به نقش زن مرگبار ظاهر شد، اما اوج کارنامهاش همین فیلم بود. تام نیل ایفاگر نقش ال، در ۱۹۵۱ به دنبال یک رسوایی از سوی فیلمسازان طرد شد. چند سال بعد، همسرش را به قتل رساند و فرجامی همانند ال رابرتس برایش رقم خورد. گفتار متن فیلم که توسط تام نیل روی تصاویر فلاشبک بیان میشود، در گسترش التهاب و سرگردانی شخصیت اصلی سهم بسزایی دارد. راجر ایبرتراه میانبر را اثری زنده و جلوۀ تمامنمای طینت گناهکار فیلم نوآر دانسته است. این فیلم به یک روایت، شش روزه با هزینۀ ۲۰ هزار دلار و به روایت دیگر، در طی دو تا سه هفته با هزینۀ ۱۰۰ هزار دلار ساخته شد. بازسازی ناموفقی از این فیلم در ۱۹۹۲ با نقش آفرینی فرزند تام نیل صورت گرفت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر