دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

339- موزها Bananas


339- موزها

موزها          Bananas
کارگردان: وودی آلن
فیلمنامه: وودی آلن – میکی رز
فیلمبردار: اندرو کاستیک یان
موزیک: ماروین هاملیش
بازیگران: وودی آلن – لوئیس لاسر – کارلوس مونتالبان – ناتی آبسکال – دیوید اورتیز – سیلوستر استالون
۱۹۷۱ یونایتد آرتیستز – ۸۲ دقیقه

مانیش (آلن) کارمند پخمه و زهوار در رفتۀ یک شرکت ساخت محصولات ارگونومیک است که دل ِ خوشی از شغل خود - سنجش کارایی ابزار - ندارد. آشنایی با دختری به نام نانسی (لاسر) که دانشجوی فلسفه و فعال اجتماعی ست، خرسندی و امیدواری مانیش را بر می انگیزد، اما هنگامی که نانسی او را به دلیل نداشتن خوی سلحشوری سرزنش می کند، دل به دریا می زند و راهی کشوری به نام  سن مارکو در آمریکای لاتین می شود تا به شورشیان بپیوندد. مانیش پله های ترقی را با سرعتی شگفت آور طی می کند و به مقام رئیس جمهوری سن مارکو می رسد و پیروزمندانه به آمریکا بازمی گردد؛ در حالی که مردم، مسئولان و به ویژه نانسی به او خوشامد می گویند...

در آغاز فیلم خبرنگاری از وودی آلن می پرسد : چرا نام فیلم را موزها گذاشته اید؟ و آلن در پاسخ می گوید: به این دلیل که هیچ موزی در فیلم وجود نداشت!
از لحظات بامزۀ فیلم، سکانسی ست که مانیش با شرمساری تسلیم وسوسۀ خرید مجله ای ناپسند می شود و برای لاپوشانی، چند مجلۀ اقتصادی، تاریخی و... نیز به آن می افزاید، اما با همۀ این محکم کاری ها باز انگشت نما می شود؛ چرا که تنها و تنها بهای پشت جلد آن مجلۀ مورد نظر ناخوانا از آب در می آید و کار بیخ پیدا می کند و همه در جریان قرار می گیرند. باز از بخش های جالب فیلم می توان به حضور سیلوستر استالون در نقش یک بزن بهادر اشاره کرد که به همراه دوستش در مترو به مانیش بر می خورند.


هیچ نظری موجود نیست: