دنبال کننده ها

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

347- کابوس Nightmare


347- کابوس

کابوس           Nightmare
کارگردان: ماکسول شین
فیلمنامه: ماکسول شین (بر اساس داستانی از کورنل وولریچ)
فیلمبردار: جوزف بایروک
موزیک: هرشل بورک گیلبرت
بازیگران: ادوارد جی رابینسون – کوین مکارتی – ویرجینیا کریستین – ژیس ویلیامز- ماریان کار – کیج کلارک
۱۹۵۶ یونایتد آرتیستز – سیاه و سفید – ۸۹ دقیقه

نوازنده‌ی ترومپت (مکارتی) خواب می بیند کسی را کشته. هنگامی که بیدار می شود، نشانه هایی دریافت می کند گواه بر اینکه کابوسش به وقوع پیوسته. او به همراه برادر دلسوز خود (رابینسون) که پلیس است، به واکاوی این رخداد می پردازد...

بازسازی فیلم دیگری به نام ترس در شب (۱۹۴۷) که خود شین سازندۀ آن بود. 

                                               ********

کورنل وولریچ (۱۹۰۳– ۱۹۶۸) از داستان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان برجستۀ هالیوود به شمار می‌رفت. درونمایۀ بسیاری از آثار او فراموشی و از خود بیگانگی یا پیوند واقعیت و کابوس و آمیختگی آنها‌ست؛ خواه این کابوس با مسخ‌شدگی بروز یافته باشد یا پارانویا یا شیزوفرنی یا هیپنوتیزم. و این رویکرد برگرفته از جهان‌بینی فرویدی‌ست که در دهۀ ۱۹۴۰ و ۵۰ بر فضای ادبیات و سینما سیطره داشت. برخی از فیلم‌هایی که بر پایۀ نوشته های او ساخته شده عبارتند از:
گناهکار (بارشا – ۱۹۳۸)، خیابان شانس (هیولی – ۱۹۴۲)، مرد پلنگی (تورنر – ۱۹۴۳)، بانوی شبح‌گون (سیودماک – ۱۹۴۴)، آخرین مهلت سپیده‌دم (کلرمن – ۱۹۴۶)، تعقیب (ریپلی – ۱۹۴۶)،فرشتۀ سیاه (نیل – ۱۹۴۶)، گناهکار (جان راینهارد – ۱۹۴۷)، شب هزار چشم دارد (فارو – ۱۹۴۸)، پنجره (تتزلاف – ۱۹۴۹)، هیچ مردی از آن او نیست (لیسن – ۱۹۵۰)، پنجرۀ پشتی(هیچکاک – ۱۹۵۴)، وسوسه (دلانوآ - ۱۹۵۴)، عروس سیاپوش (تروفو – ۱۹۶۸)، افسونگر میسی‌سیپی (تروفو – ۱۹۶۹)، شهر یونیون (ریچر – ۱۹۸۰)، خانم وینتربورن (بنجامین – ۱۹۹۶)،گناه آدم و حوا (کریستوفر – ۲۰۰۱).
  

هیچ نظری موجود نیست: