دنبال کننده ها

۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

اسکیت باز ناشی Les débuts d'un patineur 1907



با اینکه ماکس لندر(1883-1925)، کمدین مشهور فرانسوی که کمدین بزرگی چون چالی چاپلین او را الهام بخش خود نامیده است، امروز کمتر مورد توجه قرار می گیرد، تماشای کمدی های کوتاه او که در پرورش ژانر کمدی تاثیرگذار بوده اند، همچنان خالی از لطف نیست.
سه فیلم کوتاه از کارهای اولیه ماکس لندر:

اسکیت باز ناشی   Les débuts d'un patineur     1907         
ماکس با شور و شوق فراوان در یک روز زمستانی پوشیده از برف، تصمیم می گیرد اسکیت بازی کند. او که در آغاز، اعتماد به نقس زیادی داشت، دست و پایش را گم می کند و مرتبا یا خودش زمین می خورد یا دیگران را زمین می زند...
http://s1.picofile.com/file/7552043759/max_linder_early_work.jpg
این فیلم کوتاه که مدت آن کمی بیش از 5 دقیقه است، از همان نوع کمدی های بسیار قدیمی است که با وجود اهمیت زیادی که از نظر تاثیرگذاری بر آثار بعدی دارند، امروزه اصلا خنده دار نیستند. عامل خنده در اینجا زمین خوردن های پی در پی ماکس و دیگران روی برفهاست، که مسلما در زمان ساختش موضوع جالبی بوده است. از همین دست حرکات، البته به صورت ارتقا یافته تر را بعدا در آثار چاپلین و دیگران بسیار دیده ایم. آنچه جالب است احساسات مختلفی است که ماکس در همین فیلم چند دقیقه ای از خود نشان می دهد: از تلاش و میل به پیشرفت گرفته تا ناامیدی و در نهایت حتی میل به انتقام گرفتن!
این فیلم به زمانی برمی گردد که ماکس لندر تقریبا دیگز تقریبا در شخصیت و تیپ کمدی خود جا افتاده بود و به چهره آشنایی تبدیل شده بود.
*****

هیچ نظری موجود نیست: