دنبال کننده ها

۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

59- کار کثیف Dirty Work


59- کار کثیف

کار کثیف           Dirty Work
کارگردان: لوید فرنچ
فیلمنامه: اچ. ام. واکر (بدون ذکر نام در عنوانبندی)
فیلمبردار: کِنِت پیچ
موزیک: ماروین هَتلی  
بازیگران: استن لورل – الیور هاردی – لوشن لیتل‌فیلد – سم آدامز
۱۹۳۳ هال روچ – سیاه و سفید – ۱۹ دقیقه

لورل و هاردی به‌عنوان خدمتکار برای گردگیری به خانهء یک دانشمند فرستاده می‌شوند، ولی با ناشی‌گری، خانه و اثاث آن را ناخواسته ویران می‌کنند.

از واپسین و درخشان‌ترین فیلم‌های کوتاه لورل و هاردی. با وجود این که بسیاری از فیلم‌های آنان را می‌توان کار کثیف نام نهاد، ولی این فیلم یک کار کثیف پاکیزه و اعلاست. صدابرداری و صداگذاری آن با درنظرداشتن دورۀ نخست ناطق ستودنی است؛ بویژه هنگام فرو‌ افتادن پاره‌های آجر بر سر  الیور و نفس‌های عمیق او از سر درماندگی و رنج. برخلاف برخی از فیلم‌های لورل و هاردی که آمیخته‌ای از چند شیرین‌کاریِ کم‌وبیش بامزه اند، کار کثیف رسا و یکپارچه است. کمبود یا نبود بازیگرانِ دیگر گروه روچ (مانند جیمز فینلایسن) میدان را دربست به استن و اُلی واگذارده است.
صحنه‌ای از فیلم که در آن لورل و هاردی مرد بینوایی را با دوده و گرد و خاک، بخور می‌دهند و خاک خانه را به توبره می‌کشند، معرکه است، اما بیادماندنی‌ترین بخش فیلم، سکانس پایانی است که استنلی، الیور را به درون وانی پرت می‌کند که در آن اکسیر جوانی، بیش از اندازه ریخته شده.
موسیقی تیتراژ این فیلم همچون بیشتر فیلم‌های لورل و هاردی تم موسوم به "فاخته" یا "رقص فاخته" است که ابتدا برای بخش رادیویی استودیوی هال روچ ساخته شده بود، ولی به درخواست لورل تغییر کاربری داد و بدین‌سان تکه‌ای از یادمان سینما را از آنِ خود کرد.


هیچ نظری موجود نیست: